Marcel Proust, A la recherche du temps perdu.
De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten is een ontmoetingsplaats waar iedereen die op zoek is naar artistieke begeleiding en over een creatieve gedrevenheid beschikt welkom is.
De academie volgt het leerplan Kunstig Competent en biedt een kwaliteitsvolle en brede artistieke opleiding. Vijf ontwikkelingsgebieden vormen de rode draad doorheen de artistieke vorming met als doel een maximale artistieke ontplooiing van iedere student: verbeelden, onderzoek, vakmanschap, dialoog en tonen.
In de academie staat kunst centraal. De studenten leren op persoonlijke wijze uitdrukking te geven aan ideeën. Door experiment komen ze tot nieuwe ontdekkingen, raken ze verrast en soms ook verward door mislukkingen die hen tot nieuwe inzichten kunnen leiden. In de academie is er ruimte en tijd om een individueel artistiek traject te laten groeien.
We stellen tevens het proces voorop in onze academie. Vanaf de eerste graad wordt een onderzoekende houding in het leerproces aangewend om de studenten tot nieuwe horizonten te brengen en hun blik te verruimen. De student beleeft verwondering en plezier tijdens het maakproces van het artistieke werk.
Het onderzoeksproces is niet enkel aanwezig bij het maken van kunst, de stap richting cultuurparticipatie speelt een even grote rol. De student kijkt en neemt deel aan het hele cultuurgebeuren binnen en buiten onze muren en leert op die manier kunst te beleven tijdens de lessen kunst en cultuur, door het bezoeken van tentoonstellingen, het tonen van eigen werk etc.
In het atelier komt de student in aanraking met de mogelijkheden van het medium en naast het aanleren van de specifieke vaktechnische vaardigheden, wordt de kruisbestuiving tussen het creatieve denkproces en het technische aspect gestimuleerd en gevoed via allerlei methodieken. De technische vaardigheden zijn er als middel en niet als doel. Dit resulteert in de ambitie om het autonome parcours van iedere student optimaal te laten ontplooien via techniek en de mogelijkheid tot atelieroverschrijdend werken.
De academie werkt nauw samen met de culturele diensten van de stad Dendermonde. Tijdens de opleiding leert de student via externe en interne projecten werk te presenteren. In het laatste jaar van de 4de graad en Specialisatie presenteert de student het artistieke werk aan een externe jury.
In alle ateliers is er tijd en ruimte voor een procesmatige evaluatie. Dit creëert een open dialoog tussen docent en student. De student leert tijdens toonmomenten feedback te geven en te ontvangen over het eigen artistieke werk en dat van anderen en hierdoor zijn/haar eigen plus- en werkpunten te benoemen.
De kinderen, jongeren en volwassenen worden in hun artistieke (denk)wereld begeleid door een gedreven en ervaren team van docenten / kunstenaars. Het docententeam is een kleurrijke groep waarin de balans van het vaktechnische en het conceptueel artistieke in evenwicht is. De artistieke nieuwsgierigheid en de leergierigheid van de docent is een belangrijke eigenschap binnen het functioneren in het atelier en de academie.